رشته فنی حرفه ای بهتر است یا کاردانش
نوشته شده توسط : sevda

رشته فنی حرفه ای شامل دروس عملی و تئوریه که شامل 4 شاخه هنر، مدیریت و خدمات، صنعت و کشاورزی میشه ولی در رشته کاردانش تمامی دروس به صورت عملی برگزار میشه و از سه زیر شاخه اصلی ( صنعت، هنر، خدمات و کشاورزی ) تشکیل شده.


یکی از اصلی ترین مشکلاتی که والدین دانش آموزای سال نهم، با اون مواجه هستند، انتخاب رشته هست. برای بسیاری از والدین پیش میاد که فرزندشون اعلام کنه قصد داره به جای انتخاب یکی از رشته های علوم تجربی، علوم انسانی و ... قصد ادامه تحصیل در کارودانش یا فنی حرفه ای رو داره.

اما انتخاب چه خواهد بود؟ فنی حرفه ای یا کاردانش؟ در این شرایط بهترین کار اینه که دو مبحث رو خوب بررسی کنید. رشته فنی حرفه ای و کارودانش تفاوت ها و شباهت هایی دارند که روی پاسخ پرسش "فنی حرفه ای یا کاردانش؟" قطعا تاثیرگذارن. این که فرزند شما کدوم یکی رو انتخاب بکنه، به این بستگی داره که در آینده چه برنامه ای برای زندگیش داره. حالا برای شناخت دقیق این رشته ها و اینکه کدام برای ادامه تحصیل مناسب تره با ما همراه باشین.

 

معرفی شاخه فنی حرفه ای

کشور ما مثل هر کشور دیگه ای به شدت به متخصصین و افراد فنی نیاز داره و بر همین اساس، سازمان فنی و حرفه ای کشور ایجاد شده تا بتونه در مسیر رسیدن به این هدف، کمک بزرگی باشه. هنرستان های فنی حرفه ای در کل دارای 4 شاخه ی کلی هنر، مدیریت و خدمات، صنعت و کشاورزی هستند و در کل دارای چهل زیر شاخه هست.

اساس کار فنی و حرفه ای تدریس عملی بوده و به همین جهت اکثر واحد ها در کارگاه ها برگزار میشن. واحد های عملی در هنرستان های فنی و حرفه ای تنها محور تدریس نیستند. بلکه واحد های تئوری نیز برگزار میشه که این واحد ها اکثرا محاسباتی هستند.

 شاخه هنر بیشترین متقاضی رو در در بین چهار شاخه ی اصلی داره و شامل زیر شاخه های گرافیک، نقاشی، نوازندگی ساز ایرانی/ جهانی، سینما، نمایش، معماری داخلی و ... میشه.

 گروه مدیریت و خدمات شامل زیر شاخه های ناوبری، حمل و نقل عمومی، حسابداری، تربیت کودک و تربیت بدنی هست. توجه کنید رشته کودک یاری، طراحی و دوخت فقط در هنرستان های دخترانه موجود هستند.

 گروه صنعت که خودش به 5 زیرگروه دیگه تقسیم میشه که در ادامه می تونید اون ها رو بررسی کنید؛ گروه معماری ساختمان( معماری)، گروه مکانیک( مکانیک خودرو، صنایع فلزی، ماشین ابزار، صنایع چوب و مبلمان، ابزار، مکاترونیک، تاسیسات مکانیکی، ابزار )، گروه مواد و فرآوری ( صنایع نساجی، صنایع شیمیایی، معدن، سرامیک، متالوژی)، گروه برق و رایانه(الکترونیک، شبکه و نرم افزار، مخابرات دریایی، الکتروتکنیک) و گروه تعمیر و نگهداری ماشین آلات دریایی (مکانیک موتور های دریایی).

 گروه کشاورزی شامل زیر شاخه های امور زراعی، امور باغی، ماشین های کشاورزی، امور دامی و صنایع غذایی هست.

در صورتی که قصد ادامه تحصیل داشته باشید، می تونید با دیپلم فنی و حرفه ای در شاخه مربوط به خودتون برای کنکور ثبت نام کنید. (توجه کنید برای نظام قدیم، ارائه مدرک کاردانی یا پیش دانشگاهی برای ثبت نام در کنکور لازم و اجباری بوده در در صورتی که در نظام جدید چنین قانونی وجود نداره)

 

 برای ورود به هنرستان های فنی حرفه ای، معدل شما باید:

نمره شما در درس ریاضی اول متوسطه باید بدون تبصره باشه و حداقل نمره ی 10 رو کسب کرده باشید. مجموع تمام نمرات درس های مرتبط با رشته ای که قصد انتخابش رو دارید نباید از 120 کمتر بوده و معدل شما هم نباید از 12 پایین تر باشه. (در اینجا نمره مربوط به درس کارگاه خود آگاهی حساب نمیشه)

بیشتر بخوانید : لیست کامل رشته های هنرستان

 

 

 

 

 

معرفی شاخه کاردانش

شاخه کاردانش از سه زیر شاخه اصلی ( صنعت، هنر، خدمات و کشاورزی ) تشکیل شده که هر کدوم از این شاخه ها زیر شاخه های خودشون رو دارند و مجموعا 150 زیر شاخه تشکیل میشه. تمامی دروس در کاردانش به صورت عملی برگزار میشه و چون خبری از واحد های تئوری نیست،

دانش آموزایی که به دنبال کلاس های عملی بوده و واحد های تئوری رو ترجیح نمیدن، بیشتر به کاردانش علاقه نشون میدن.در ادامه شاخه های کاردانش رو مشاهده می کنید:

 گروه هنر شامل زیر شاخه های عکاسی، معماری داخلی، کاغذ سازی، هنر فرش، طراحی و نقاشی فرش، منبت کاری و ... میشه.

 گروه صنعت شامل زیر شاخه های برق صنعتی، برق ساختمان، کارهای عمومی ساختمان، تراشکاری، ریخته گری، تعمیر موتور خودرو، کابینت سازی چوبی، طراحی و توسعه صفحات وب، برنامه نویسی بازی های رایانه ای و ... میشه.

 گروه کشاورزی و خدمات شامل زیر شاخه های امور اداری، تعمیر ماشین های ثابت کشاورزی، پرورش و نگهداری اسب، راهنمای گردشگری، کشت و کار مکانیزه، زراعت غلات و حبوبات و ... میشه.

نکته ای جالب توجه در مورد کاردانش وجود داره و اون اینه که حتما نیازی به ادامه تحصیل در دبیرستان نیست، شما به راحتی می تونید برای دریافت دیپلم کاردانش به جای مراجعه به مدرسه، به آموزشگاه های فنی حرفه ای که از سازمان فنی حرفه ای مجوز دارند، مراجعه کنید و نسبت به دریافت دیپلم کاردانش اقدام کنید.

یکسری از رشته های موجود در کاردانش، نسبت به برخی دیگر از رشته ها از بازار خوبی برخوردارن. این مسئله با قطعیت بیان نمیشه چرا که عوامل زیادی در این مسئله موثر هستند اما به طور کلی رشته هایی مثل: پرورش زنبور عسل، کابینت سازی چوبی، بافت گلیم، خیاطی، طراحی طلا و جواهر، بازار کار بسیار خوبی دارند.

 

 برای ورود به کاردانش معدل شما باید دارای ویژگی های زیر باشه:

 -درس های ریاضی و کار و فناوری در دوران متوسطه اول شما در حالت بدون ضریب نباید از 36 کمتر باشه. (منظور نمراتی هست که در خرداد یا شهریور به دست میارید)

 

 -نمرات دروس ریاضی و کار و فناوری به شیوه ی مقابل مورد محاسبه قرار می گیرند: ریاضی سه سال متوسطه اول با ضریب 2 و نمره کار و فناوری در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 برای شما محاسبه میشن.

 

 -بعد از در نظر گرفتن ضریب های گفته شده، مجموع نمره های شما در دروس مرتبط (ریاضی و کار و فناوری) باید حداقل 180 باشه.

بیشتر بخوانید: رشته های بدون کنکور هنرستان

 

شباهت های رشته فنی و حرفه ای و کاردانش

اگر هنوز برای پرسشی که در زمینه ادامه تحصیل داشتید ( یعنی انتخاب فنی حرفه ای یا کاردانش؟) جوابی پیدا نکردید، شاید اشاره کردن به شباهت ها و تفاوت های هنرستان فنی حرفه ای با کاردانش تا حد زیادی به شما در انتخاب یکی از این دو کمک کنه. در ادامه یکسری از این شباهت ها گفته شده تا شما به جواب پرسش "فنی حرفه ای یا کاردانش؟" برسید.

 

 -هدف هر دو، یعنی هم فنی حرفه ای و هم کاردانش، تربیت و آموزش به یک نیروی کار ورزیده و با مهارت برای وارد شدن به بازار کاره. تفاوتی نداره شما کدوم یک رو برای ادامه تحصیل انتخاب می کنید. هدف ها یکسان هستند. به عبارت دیگه می تونیم اینطور بگیم که تمرکز هر دو بر روی مباحث فنی و عملی هست.

 

 -اگر ادامه تحصیل برای شما از اهمیت برخورداره و قصد دارید بعد از گرفتن مدرک دیپلم، تحصیلات عالی هم داشته باشید، می تونید این اطمینان خاطر رو داشته باشید که دیپلم هر دو(فنی حرفه ای و کاردانش) این امکان رو برای شما ایجاد می کنه که در دانشگاه ها ادامه تحصیل بدید.شاید حالا تصمیم گیری در مورد سوال اول آسون تر شده باشه. فنی حرفه ای یا کاردانش؟

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع انتخاب رشته نهم به دهم

تفاوت های رشته فنی و حرفه ای و کاردانش

تفاوت های بارزی بین فنی حرفه ای یا کاردانش وجود داره. تفاوت هایی که به شما کمک می کنند تا متوجه بشید انتخاب شما کدوم یکی خواهد بود. فنی حرفه ای یا کاردانش؟

 - سیستم فنی حرفه ای مستقل و توسط آموزش و پرورش هدایت میشه. در حالی کاردانش توسط آموزش و پرورش در کنار وزارت کار و امور اجتماعی هدایت میشه.

 

 -شرایطی که فنی حرفه ای برای ورود بیان می کنه نسبت به کاردانش سخت ترن. تعداد درس های تئوری در فنی حرفه ای از کاردانش بیشتره. همچنین تحصیل کردن در فنی حرفه ای نسبت به کاردانش سخت تر تخمین زده شده.

 

 -تعداد ساعاتی که محصلین فنی حرفه ای باید در مدرسه حضور داشته باشند از محصلین کاردانش بیشتره.

 

 -کسانی که فارغ التحصیل از کاردانش هستن، بعد از دریافت دیپلم قادرند یک شغل داشته باشند. در حالی که فارغ التحصیل های فنی حرفه ای بعد از کاردانی تنها با عنوان تکنسین قادر به ورود به بازار کار هستند.

 

 -تعداد رشته هایی که کاردانش ارائه میده، از فنی و حرفه ای بالاتره (حدود 150 زیرشاخه). در حالی که در فنی حرفه ای اهمیت ویژه ای به دروس محاسباتی هم داده میشه و در کاردانش تنها علم به صورت عملی آموزش داده میشه. با توجه به این شباهت ها و تفاوت ها قادرید که پاسخ خودتون رو پیدا کنید. فنی حرفه ای یا کاردانش؟

 

فنی حرفه ای بهتر است یا کاردانش؟

 

 برای آشنایی با عوامل موثر در انتخاب رشته نهم به دهم می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: عوامل موثر در انتخاب رشته نهم به دهم

فنی حرفه ای یا کاردانش؟ کدام را برای ادامه تحصیل انتخاب کنم؟

فنی حرفه ای یا کاردانش؟ کدوم یکی انتخاب شماست؟ بعد از بررسی این دو، در نهایت شاخه فنی حرفه ای بهتر است یا کار دانش؟ این که فنی حرفه ای انتخاب شما باشه یا کار و دانش، مسئله ای نیست که پاسخ قطعی داشته باشه.

همه این ها صرفا به مواردی بستگی داره که شما خودتون تعیین کننده اون ها هستید. مثلا علاقه شما به کدوم یکی بیشتره؟ هدف شما برای آینده ی خودتون چیه؟ فنی حرفه ای یا کاردانش؟ کدوم یک می تونه شما رو زودتر به اهداف خودتون برسونه.

این ها مواردی هستند که در افراد متفاوته و هر شخص علاقه ی خودش رو داره. علاوه بر علاقه بحث استعداد هم مطرح میشه. این که در چه زمینه ای استعداد دارید روی انتخاب شما بسیار تاثیرگذاره.

استعداد در کنار علاقه و ویژگی های شخصیتی شماست که باید ملاک های انتخاب شما قرار بگیره. زمان انتخاب بین این دو، باید خوب به موارد گفته شده فکر کنید و در این انتخاب دقت به خرج بدید. انتخاب رشته مسئله ای با ارزش حساب میشه. چرا که زندگی آینده شما و حرفه ای که در پیش میگیرید به این انتخاب بستگی داره. تنها شمایید که مشخص میکنید؛ فنی حرفه ای یا کاردانش

کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو آمادن تا به تموم سوالا و ابهامای شما در خصوص انتخاب رشته فنی حرفه ای یا کاردانش پاسخ بدن . شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین و از تجربه اونا برای یک انتخاب رشته درست کمک بگیرین . همچنین با عضویت تو کانال تلگرام مدارس تحصیلیکو از تمام اخبار مربوط به هدایت تحصیلی مطلع بشین 

در ادامه بخوانید: هدایت تحصیلی در سایت همگام

 

 

 

 


سوالات متداول


1- ✔️ برای ورود به شاخه فنی حرفه ای چه شرایطی لازمه ؟

✔️ یکی از شرایط لازم برای ورود به این شاخه اینه که نمره درس ریاضی شما بدون تبصره حداقل 10 باشه که بقیه شرایط لازم در این مقاله گفته شده.

2- ✔️ شاخه فی حرفه ای و کاردانش چه شباهت هایی با هم دارن؟

✔️ یکی از شباهت های این دو رشته اینه که هدف هر دو، یعنی هم فنی حرفه ای و هم کاردانش، تربیت و آموزش به یک نیروی کار ورزیده و با مهارت برای وارد شدن به بازار کاره که بقیه شباهت ها در این مقاله گفته شده.

3- ✔️ شاخه فنی حرفه ای برای ادامه تحصیل بهتر است یا کاردانش؟

✔️ همون طور که در این مقاله توضیح داده شد، همه چیز بستگی به علاقه و استعداد دانش آموز داره.

منبع : رشته فنی حرفه ای بهتر است یا کاردانش





:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: